Meld je aan voor de nieuwsbrief!

En ontvang tips over hoe je op een persoonlijk vlak door kan blijven groeien!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Vaak staan we niet stil bij onze gewoontes, maar eigenlijk bepalen ze je hele leven. Ze bepalen in grote maten hoe gezond, gelukkig en succesvol je bent. In dit artikel laten we je hopelijk duidelijk zien wat gewoontes zijn, hoe je van slechte gewoontes af kan komen en hoe ze leven beïnvloeden.

Wat zijn gewoontes?

Gewoontes zijn de kleine beslissingen en acties die we dagelijks bijna automatisch uitvoeren. Ze vormen je routines en ze maken je leven over het algemeen meer efficiënt. Of je nou elke ochtend je tandenpoets, dezelfde tijd luncht, of elke avond sport, iedereen heeft op een bepaalde manier gewoontes in zijn of haar leven. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan hoe deze gewoontes vormen, en welke gewoontes je eigenlijk hebt? Veel mensen zijn hier namelijk niet bewust van.

Wat zijn voorbeelden van gewoontes

Gewoontes kunnen zowel groot als klein zijn. Van het dagelijks drinken van een kop koffie, direct als je wakker wordt met je slaaphoofd, tot het automatisch checken van je social media. Als je nu goed nadenkt zul je waarschijnlijk al heel erg veel gewoontes van jezelf kunnen bedenken. Misschien herken jij je ook in deze gewoontes:

  • Elke doordeweekse dag naar de gym gaan;
  • Elke dag op dezelfde tijd naar bed;
  • Elke ochtend je volledige dag plannen;
  • Elke keer als je je telefoon pakt lang scrollen op social media.

Hoe kom je van slechte gewoontes af?

We gaven eerder al aan dat veel mensen niet bewust zijn van hun gewoontes en dit is dan ook de eerste stap. Wanneer je bewust bent van je slechte gewoontes kan het dus zijn dat je van ze af wil. Vervolgens is het slim om deze gewoontes te vervangen voor positieve acties. Je kan deze stappen hanteren om van de slechte gewoontes af te komen:

  1. Identificeer de gewoonte en de trigger van de gewoonte. Dus wat wil je precies veranderen en welke actie zet deze gewoonte vaak in gang.
  2. Maak een plan. Beslis wat je in plaats daarvan gaat doen als de trigger optreedt.
  3. Zoek mogelijk steun als het alleen niet lukt. Hoe langer een gewoonte bestaat, hoe lastiger het kan zijn om ervan af te komen. Als het dus niet lukt kan je altijd andere in schakelen om je te helpen.
  4. Wees geduldig en probeer vol te houden. Gewoontes veranderen kost tijd en moeite, dus wees niet te streng voor jezelf als het niet meteen lukt.

Hoe goede gewoontes je leven beter maken

Goede gewoontes kunnen je leven totaal omgooien op een positieve manier. Ze kunnen je gezondheid verbeteren, je productiviteit verhogen, je relaties verdiepen en je welzijn vergroten. Wanneer je bewust werkt aan het bouwen van positieve gewoontes, leg je de basis voor een leven dat niet alleen rijker is aan succes, maar ook aan voldoening en geluk. Een paar voorbeelden:

Gezondheid: Regelmatige lichaamsbeweging en gezonde voeding versterken je fysieke gezondheid.

Welzijn: Gewoontes zoals meditatie of dankbaarheid kunnen je mentale gezondheid en algehele welzijn verbeteren.

Productiviteit: Efficiënte routines kunnen je helpen om meer te bereiken in minder tijd.

Relaties: Goede communicatie gewoontes kunnen relaties met vrienden, familie en collega's versterken.

Door kleine, positieve gewoontes te bouwen, kun je dus eigenlijk heel je leven op een positieve manier omgooien. Het is de kracht van deze acties herhalen die kan leiden tot blijvende verbeteringen.

Als afsluiter is het wel goed om te beseffen dat je niet alles in 1x moet of hoeft veranderen. Begin eerst bij 1 gewoonte en als het een goede gewoonte is geworden kan je mogelijk aan een andere gewoonte beginnen. Veel mensen vallen in de valkuil om veel te veel gewoontes tegelijkertijd aan te leren en vaak houden ze dit dan kort vol. Maar vaak volgt daarna de valkuil. Dus veel succes bij het creëren van goede gewoontes en pas op voor de valkuilen.

Door op "Alle cookies toestaan" te klikken, stem je in met het opslaan van cookies op je apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en bij te dragen aan onze marketinginspanningen.